Snellmanin laadukas tuotekehitystyö kotimaisen lihanjalostuksen parissa on synnyttänyt useita tunnettuja brändejä ja tuottanut suomalaisten ruokapöytiin sekä ammattikeittiöihin herkullisia lihatuotteita aina 1950-luvulta lähtien.

Kotimaisuus, puhtaat raaka-aineet, tiivis yhteistyö asiakkaiden ja lukuisten muiden sidosryhmien kanssa ovat avainasemassa, kun puhutaan Snellman konsernin tuotekehityksestä.

– Haluamme tehdä niin luonnollisia tuotteita kuin vain mahdollista. Kotimainen liha sekä luonnolliset ja puhtaat tuotteet ovat meille itsestäänselvyys, Snellmanin tuotekehityspäällikkö Kai Meyer sanoo.

Uutuustuotteita suunnitellaan ja kehitetään tiiviissä yhteistyössä tuotannon ja markkinoinnin kanssa. Myös säännöllisesti tehtävät asiakastestit kuuluvat tuotekehitykseen.

– Päivittäisen työmme keskiössä ovat maku, turvallisuus, terveys, pakkaukset, trendit ja tietenkin asiakkaidemme toiveet, Meyer listaa.

Pieni ja tehokas tiimi isossa firmassa

Meyer luotsaa 13 hengen tuotekehitystiimiä, jonka tehtävänä on tuoda markkinoille uusia tuotteita. Meyerin oma työ on pitkälti projektijohtamista.

Hänen tiiminsä jäsenet ovat fyysisesti eri paikoissa; osa Pietarsaaressa, Mr. Panini -tiimi Tampereella ja Kokkikartanon valmisruokakehittäjät Keravalla. Yhteyttä pidetään videopalavereiden välityksellä, ja tarvittaessa matkustetaan paikan päälle. Tuotekehitystiimin tärkeä tuki ovat tuoteryhmäpäälliköt, jotka tutkivat markkinaa jatkuvasti. Heiltä saatu tieto on arvokasta.

– Kaikki tuotekehittäjämme ovat motivoituneita; he lukevat tutkimuksia ja nuuskivat maailman ruokatrendejä. Snellman on laatujohtaja ja premium-brändi, teemme joka päivä työtä näiden määritelmien eteen Meyer summaa.

Vielä kesällä 2020 Snellmanin tuotekehitys oli jakautunut neljään eri yksikköön, mutta synergiaetujen saavuttamiseksi yksiköt yhdistettiin viime syksynä.

Tuotekehittäjät viettävät paljon aikaa koekeittiössä ja tuotannossa. Pietarsaaressa sijaitsee niin sanottu minitehdas, jossa testataan uusia tuotteita. Sen yhteydessä on kotikeittiö, jossa voidaan testata kuinka tuotteet kotioloissa toimivat. Keravalla sijaitsevat koekeittiöt vastaavat ravintoloiden keittiöympäristöä.

Konsernin strategia ohjaa tuotekehitystyötä, ja vuoden sykli on tarkka, mutta trendeihin voidaan tarvittaessa reagoida myös nopeasti. Sen mahdollistaa Pietarsaaressa sijaitseva henkilökuntamyymälä, josta saadaan otanta 200 – 400 kuluttajan mielipiteestä.

Ruokien koostumus ja maku ovat työntekijöille suuria ylpeyden aiheita – ja kaikki ovat sitoutuneita tekemään omaa työtään raaka-aineiltaan ja maultaan paremman valmisruoan eteen. Laadunvalvonta on tärkeä osa tuotekehitystä. Muiden menetelmien lisäksi laadun tasaisuutta varmistetaan ruokien aistinvaraisella arvioinnilla. Se tehdään joka aamu oman henkilöstön voimin.

Vain paras on riittävän hyvä

Snellmanin sian- ja naudanlihat tuotetaan suomalaisilla perhetiloilla. Maailmalla olevat kumppanit käyvät läpi tiukat laatukriteerit. Kestävä kehitys, vastuullisuus ja rehdit arvot ohjaavat tuotekehityksen päivittäistä työtä.

– Haluamme tarjota kuluttajille ja Horeca-puolen asiakkaillemme mahdollisuuden laadukkaaseen, puhtaaseen ja kotimaiseen ruokaan. Siksi käytämme tuotteissamme vain suomalaista lihaa, Meyer kertoo.

Yltääkseen parhaaseen mahdolliseen tasoon Snellman on hakenut ensimmäisten joukossa Suomessa International Featured Standards -sertifiointia (IFS), jonka puitteissa elintarviketurvallisuusjärjestelmää auditoidaan kerran vuodessa.

Palkittuja menestystuotteita

Prosessi ideasta valmiiksi tuotteeksi kaupan hyllylle kestää yhdeksästä kuukaudesta neljään vuotta. Tähän mennessä pisin projekti on ollut Superior-kinkku, jonka tuotekehitys kesti neljä vuotta.

– Tavoitteemme oli päästä kinkkujen Superior-luokkaan. Sen edellytyksenä on, että tuotteessa ei saa olla lisättyä fosfaattia tai muita apumenetelmiä tai -aineita. Tuotekehitystiimimme kävi opintomatkalla niin Italiassa kuin Espanjassakin ja haki ratkaisuja useilta kansainvälisiltä yhteistyökumppaneilta. Superior kinkku viittaa eurooppalaisen standardin korkeimpaan tasoon, Meyer kertoo.

Tuotekehityksessä yhdistyvät eri alojen tieteellinen osaaminen ja käytännön työkokemus.

– Tiimimme koostuu henkilöistä, joista osalla on kokin koulutus ja osalla paljon käytännön tietämystä alkutuotannosta. Projektista tarpeesta riippuen käytämme myös konsulttiapua. Meillä on ympäri maailmaa laaja verkosto, jonka kanssa yhteydenpito on aktiivista, Meyer kertoo.

Hän korostaa, että Horeca-maailmassa on erityisen tärkeä ymmärtää kokkien maailmaa.

– Tiimissämme on keittiömestari Atte Kuuskoski. Hän tuntee ravintolamaailman ja hänellä on syvällinen ymmärrys suurkeittiön toimintatavoista, Meyer kertoo.

Tällä hetkellä tuotekehityksessä tehdään töitä muun muassa pakkausmuovin käytön vähentämiseksi.